Wycieczka siódmo i ósmoklasistów w Pieniny

Autorzy: Opiekunowie wycieczki

W poniedziałek 29 maja 2023 r. o godzinie 7:00 uczniowie klas siódmych i ósmych Szkoły Podstawowej w Łagowie wraz z opiekunami p. Elżbietą Zwolińską, p. Moniką Mróz-Nowak, p. Barbarą Sadłowską i p. Anną Kotwą wyruszyli na trzydniową wycieczkę w Pieniny.

Po dojechaniu do miejscowości Jaworki zwiedziliśmy Wąwóz Homole, który jest jedną z największych atrakcji przyrodniczych i najczęściej odwiedzanych miejsc w Pieninach. Ściany wąwozu Homole zbudowane są z białego oraz czerwonego wapienia i wznoszą się na wysokość do 120 metrów. Trasa prowadząca przez Wąwóz Homole jest krótka, łatwa i pełna atrakcji. Po dotarciu do polany mogliśmy podziwiać piękną panoramę Pienin Małych i Beskidu Sądeckiego i zrobić pamiątkowe zdjęcie grupowe. Następnie spacerowaliśmy Doliną Białej Wody. Kolejnym punktem naszej wycieczki był wyjazd kolejką krzesełkową na Palenicę. Palenica to szczyt o wysokości 722m n.p.m. w Małych Pieninach. Na szczycie góry duża grupa uczniów zjeżdżała grawitacyjną zjeżdżalnią wózkową. Widok na Palenicy był bardzo piękny. Przed nami rozciągała się panorama Pienin i Szczawnicy. Pogoda była prześliczna i widoczność bardzo dobra.

W drugim dniu wycieczki pojechaliśmy do Krościenka i w towarzystwie doświadczonego przewodnika zdobyliśmy najsłynniejszy szczyt Pienińskiego Parku Narodowego Trzy Korony (982m n.p.m.) . Z tarasu widokowego na Okrąglicy podziwialiśmy piękny krajobraz. Naszym następnym celem była Sokolica (747m n.p.m.) – szczyt z charakterystyczną sosenką, na który weszliśmy, mimo już sporego zmęczenia. Po zejściu przepłynęliśmy łodzią na drugi brzeg Dunajca i pieszo dotarliśmy do Szczawnicy. Tam chwilkę odpoczęliśmy i wróciliśmy do naszego pensjonatu w Grywałdzie.

W środę przepłynęliśmy statkiem po Jeziorze Czorsztyńskim. Płynąc można było usłyszeć kilka ciekawych informacji na temat historii Zamku w Niedzicy i Czorsztynie, którego ruiny zwiedzaliśmy. Ostatnią atrakcją naszej wycieczki był przejazd torem saneczkowym o długości prawie 1000 m w Kluszkowcach. Ta kolejka górska położona jest na stokach góry Wdżar przy ośrodku narciarskim Czorsztyn-Ski.

Wycieczka była bardzo udana i dostarczyła nam wiele niezapomnianych wrażeń. Zobaczyliśmy dużo interesujących miejsc. Zmęczeni, ale zadowoleni, w wyśmienitych humorach wróciliśmy w godzinach wieczornych do Łagowa.