Uczniowie Gminnego Zespołu Szkół na obozie w Międzywodziu

Autor: Elżbieta Zwolińska

W dniach 20 – 27.08.2023 r. 10 uczniów ze szkolnego klubu wolontariatu Szkoły Podstawowej w Łagowie uczestniczyło w Projekcie Ekologicznym – „Dzieje człowieka historią ekologii”. Wyjazd był możliwy dzięki Stowarzyszeniu Rozwoju Wsi Świętokrzyskiej, które sfinansowało 8-dniowy pobyt dzieci nad morzem. Myślą przewodnią projektu było przedstawienie zależności ekologicznych: człowiek – przyroda jako procesu dziejącego się od zarania dziejów po dzień dzisiejszy.

Do Międzywodzia dzieci przyjechały pociągiem. Była to niezwykła przygoda, ponieważ podróż trwała prawie 10 godzin. Podczas pobytu na obozie uczestnikom sprzyjała słoneczna i piękna pogoda, dzięki temu dzieci nie tylko pracowały ale również mogły kąpać się w morzu. Każdy dzień był inny, ale każdy szczególny i pracowity. Uczestnicy wspominają – „Kręciliśmy filmy, rysowaliśmy komiksy za który nasza drużyna otrzymała pierwsze miejsce, wykonywaliśmy Eko grę planszowa na włókninie. Uczestniczyliśmy w grach terenowych”. Podczas całego pobytu zorganizowane były dwie wycieczki. Pierwsza na Wyspę Wolin gdzie podziwialiśmy Jezioro turkusowe, panoramę na morze z klifowego brzegu. Byliśmy również w Centrum Słowian i Wikingów. Jest to skansen usytuowany na brzegu cieśniny Dziwny, gdzie znajduje się kilkanaście zrekonstruowanych zabudowań mieszkalnych i rzemieślniczych z okresu wczesnego średniowiecza. Dzieci zostały podzielone  na drużyny i każda z nich wzięła udział w grze polegającej na odnalezieniu słowińskich bogów. Podczas zabawy piekli podpłomyki, strzelali z łuków. Następnie pojechali do Międzyzdrojów, w których odwiedzili promenadę gwiazd.

Druga wycieczka odbyła się do Kamienia Pomorskiego podczas której zwiedzaliśmy tj. stare miasto oraz nowoczesną marinę. Do Międzywodzia wróciliśmy statkiem przez Zalew Kamieński. Po drodze zobaczyliśmy wyspę kormoranów.

Dzieci uczestniczyły również w obradach zielonego parlamentu. Naszą grupę reprezentowali Wojtek Herbuś i Kacper Kołbuc. Podczas obrad uchwalano ustawy związane z zachowaniami ekologicznymi podczas trwania obozu.

W sobotę dzień przed wyjazdem odbył się happening . Cały obóz szedł ulicami Międzywodzia z plakatami przedstawiającymi hasła ekologiczne mówiące o ochronie naszej planety. Na zakończenie tego eventu odbyło się przedstawienie, w którym brał udział Wojtek Herbuś.

Niedziela, czyli dzień wyjazdu rozpoczęliśmy od podsumowania konkursów, wręczenia dyplomów, nagród. Potem było pakowanie bagaży i powrót pociągiem do Kielc. Był to bardzo udany wyjazd. Dzieci bawiły się świetnie. Wróciły do domu opalone i z dużą wiedzą ekologiczną.

Dziękujemy naszemu sponsorowi czyli Stowarzyszeniu Rozwojowi Wsi Świętokrzyskiej za możliwość odbycia takiej ekologicznej przygody.

Opiekun grupy Elżbieta Zwolińska.